Hidayet Karakuş Kimdir? Hayatı, Eserleri

1946 yılında Isparta’nın Yalvaç İlçesinin Kurusarı Köyünde dünyaya gelen Hidayet Karakuş, ilköğrenimini Kurusarı köyünde tamamladı. Isparta Gönen İlköğretmen Okulu’nu 1964’te, Selçuk Eğitim Enstitüsü Edebiyat Bölümü’nü 1966’da bitirdi. Adana, Manisa ve İzmir’deki çeşitli okullarda Türkçe öğretmenliği yaptı. 1992 yılında emekli oldu. TRT İzmir Bölge Radyosu için “Ege’yi Yazanlar” adlı programı hazırlayıp sundu.

Haber Merkezi / Toplumcu gerçekçi bir sanat anlayışı ile eserlerini kaleme Hidayet Karakuş, şiirleri, radyo oyunları, hikâye ve romanlarıyla tanındı. Yazma macerasına Isparta Gönen Öğretmen Okulunda 13 yaşında şiirle başlamıştır. Edebi hayatının başlangıç noktasını Cahit Külebi’nin Rüzgar şiiri oluşturmuştur. Şiirlerinin farklı basın yayın organlarında yayımlanması ve ilgi görmesi Karakuş’un edebiyata olan ilgisinin artmasına neden olmuştur. Kitap çıkarmayı hiç düşünmeyen Karakuş, arkadaşının tavsiyesi, desteği ve teşvikiyle şiirlerini “Günaydın Gül Yaprağı” ismiyle 1979 yılında kitap olarak bastırmıştır.

Şiirlerinde Nazım Hikmet, Cahit Sıtkı Tarancı, Attila İlhan, Fazıl Hüsnü Dağlarca’dan etkiler taşır. İlk şiirleri okul ve Isparta gazetelerinde yayımlamıştır. İlerleyen yıllarda yazdığı şiir, deneme ve eleştirileri Çağrı, Şölen, Forum, Ilgaz, Yelken, Varlık, Dönemeç, Yarın, Hürriyet Gösteri, Sanat Olayı, Somut, Adam Sanat, Düşlem, Türk Dili, Karşı Edebiyat, Yazko Edebiyat, Çağdaş̧ Eleştiri, Edebiyat Cephesi, Sesimiz, Yeni Düşün, Önlem, Kum, Pencere gibi edebiyat dergilerinde yayımlanmıştır. Cumhuriyet gazetesinde de hikâye, röportajları ve kitap tanıtım yazıları çıkmıştır.

Roman ve hikâye yazmaya okul yıllarındaki izlenimlerini yazarak başlamıştır. Orhan Kemal ve Panait İstrati, Hidayet Karakuş’un yazarlık hayatında büyük öneme sahip ve derin izler bırakmış yazarlar olmuş ve onların etkisiyle köy ve kent arasında sıkışıp kalan aydınların dramını ve gençlerin sorunlarını romanlarına taşımıştır. Ayrıca bir dönem romanı (Uykusu Derin Şehir, 1991) da yazmıştır. Romanlarında yaşadıklarının izdüşümleri görülmektedir. Son romanında ise Kurtuluş Savaşı’nı Yunan Pandeli’nin bakış açısıyla ele almıştır.

Hidayet Karakuş’un çocuklar için yazdığı hikâye ve romanları sayıca epey kabarıktır. Çocuklar için yazdığı hikâye ve romanlarını oluştururken yaşadığı çevreyi, oğlu Gönen Kansu’nun gözüyle gözlemleyip değerlendirmiş ve birikimlerini eserlerine aktarmıştır. Hidayet Karakuş, çocuklar için yazmış̧ olduğu eserlerinde büyüklerine sıkça soru soran, onları sorgulayan kahramanlara yer vermiştir. Ayrıca bu eserlerinde dini telkinlere de yer verir. Bu eserler didaklikten uzaktır. Bu eserlerinde çocuk sevgisi, aile ve ilişkileri, özgürlük, dostluk, teknoloji, yaşam sevinci konularına yer vermiştir. Bu eserlerinde yine toplum hayatına ayna tutmaya yönelik sanat anlayışı dikkati çekmektedir. Yazar ve şair kimliğinin yanı sıra dergilerde edebiyat ürünlerine yönelik değerlendirme çalışmaları da bulunmaktadır.

Hidayet Karakuş edebi yaşamında pek çok ödül de almıştır. Yağmurlar Nereye Yağar adlı romanıyla 1981 Mehmet Ali Yalçın Ödülü üçüncülüğünü, Hangi Leylasın Sen adlı şiir kitabıyla 1982 Nevzat Üstün Şiir Başarı Ödülünü, Uykusu Derin Şehir kitabıyla 1991 Ferit Oğuz Bayır Roman ödülünü, Sesini Bana Bırak ile de 1993 Ceyhun Atuf Kansu şiir ödülünü almıştır. 1997’de “Başarılı On Çocuk Kitabı Yazarı”ndan biri seçilerek Altın Kalem ödülü, aynı yıl Almanya’nın Sesi radyosunun Türkçe edebiyat yarışmasında Şeyh-i Sanan’ın Aşkı eseriyle radyo oyunu dalında birincilik almıştır. Bilgisayara Giren Tırtıl adlı çocuk romanı, Uitgeverij De Inktvis Yayınevi’nce Hollanda’da Mor Gezegen adıyla yayımlandı. 2003 İzmir 2. Türkçe Günleri’nde Türkçe ve Emek ödüllerinde özel ödül, Karşıyaka Belediyesince 2004 Homeros Emek Ödülü verilmiştir. 2010 yılında da Şeytan Minareleri eseriyle Ömer Asım Aksoy ödülünü almıştır.

Hidayet Karakuş’un hikâye ve romanlarının dışında Sevgi Nereye Gitti (1987), Yalnızlıkta Çoğalanlar (1987) Boşluktaki Adam(1987) Karabataklar (1988) Bencil (1988) Altın Köstek, Gizli Acıların Gölgesi, Tutkulu Düşler, Yabancı, Şeyh-i Sana’nın Aşkı(1998),Her Şey Güzel Olacak, Yağmurlar Nereye Yağar(arkası yarın) Uykusu Derin Şehir,(arkası yarın) Yürekler Yaprak Açınca (arkası yarın) isimlerinde bireysel ve toplumsal sorunları dile getirdiği radyo oyunları da bulunmaktadır. (Kaynak: teis.yesevi.edu.tr)

Paylaşın

Deniz Hayriye Ersöz Kimdir? Hayatı, Eserleri

1972 yılında Ordu’da dünyaya gelen Deniz Hayriye Ersöz, 10 Kasım 2018’de İstanbul’da hayatını kaybetti. Deniz Hayriye Ersöz, ilkokul eğitimini İstanbul’da, ortaokul ve lise eğitimini ise İzmit’te tamamladı.

Haber Merkezi / İstanbul Teknik Üniversitesi (İ.T.Ü.) Sakarya Meslek Yüksek Okulu (M.Y.O.) Muhasebe ve Anadolu Üniversitesi İktisat Fakültesini bitirdi. Ersöz’ün, “Varlık”, “Kitap-lık”, “Yasak Meyve” gibi birçok edebiyat dergisinde şiir ve öyküleri yayımlandı.

“Suyu Dinleyen Çöl” adlı şiir kitabı A. Zeki Özger Şiir Ödülü’ne değer görülen Ersöz, Kocaeli Üniversitesi Şiir Ödülü, Naci Girginsoy Öykü Ödülü ve Yunus Emre Şiir Ödülü’nü aldı.

Senaryosunu yazdığı yüz elliden fazla televizyon sineması filmi çeşitli TV kanallarında yayınlandı. Show TV ve Fox TV’de yayınlanan Fatih Harbiye adlı televizyon dizisinin senaryosunu yazdı. Şekil Bozukluğu adlı tiyatro oyunu, Devlet Tiyatroları tarafından sahnelendi.

“1. Yok”

1. Yok

yoruldum izini sürmenin
aşk insin bindiği kıymetten!…

bu da oldu
bu da oldu
bu da ! …
kovuldum bir nehrin yatağından

dönüyor hırçın sular
yok ev
yok aşk
yok.

2. Yıkıntı

kalk git. Git !…

söz düştü sallandı gövde
beni bir deprem çağırmış
meğer
ne büyük bir alçak
gönüllü severmiş beni

görsün bendeki göz
alnıma saplı bıçağı!…

gittim…
o yıkıntıda bıçağımı okşadım

“1. Saat”

1.  Saat

Nedir bizim olan, yalnızlığımızdan başka?…

Uyuyorum…  O saatin gövdesinde
Yazgımı gördüğümden beri. Buradayım
Bir duvara çakılı.

Tik… tak… tik… tak… tik… tak…

2.  Akrep

İçimize  kapandık…

Seyrediyordu hayat
Herkesin bulutu kızgın ama tembel
Peki kim kimin akrebi? Söz acıttığından beri

Kendine batıyor iğne.

3. Yelkovan

Porselen çatladı.

Bu sessiz odada bu tik tak’larla….
Dünya yeniden kurulurken her sabah
En kahraman değil miydim yoksa?…
Kandırmayın kendinizi…  İşte uyuyorsunuz
Bir duvara çakılı. Benim gibi.

Övünsün yelkovan hamaratlığıyla!..

4. Duvar

Ben çağırmadım sizi!… Başkalarının elleriyle
Geldiniz buraya. Su yürüdüğünde
Asıldığınız çivi de paslanacak. Pars!…

Tik… tak… tik… tak… tik… tak…

“1. Yasak Mağara”

1. Yasak Mağara

Onu yasak mağaraya inen yolun ağzında gördüm.
Şeytanla bölüştüğü gülüşüyle
Adımı yüzüme savurdu.

Çalı dibine harflerimi döktüm.

2. Diyet

Yolunu arayan her kadın o mağarayı bilir.

Arzunun sesi duyulduğunda
İçine kapanır göz
Ve yeşil çimenler üzerinde
Rüzgârın orduları… Şafakla döner

Kan anlatır olanları. Ve olacakları işaretler.

3.  Uyanış

İlk kan aktı. Acı
Çoğalttı isteği.

Ten bir daha susmayacak.

4. Sarayda İsyan

Ateşe ve onun güçlü ellerinin getirdiklerine inandım.

Saldırdım aklın krallığına. Çok gece
Kralın tacını giyinip, ateşi çağırdım
Zümrüt saraya.

5. Uyku

O mağarada adının yankısını
Bir kez olsun duymayan kadın
Öpülecek yerlerini
Çağlayanın döküldüğü eskimiş taşlarla sınadı.
Ateş rengini sürdü yüzüne. Ten acısı uğuldadı.

Gece bitiyor, dedi
Gece bitiyor ve örtüler çiziyor
Bedenimi. Eskitiyor avuntu!

Sabrın etine işleyen çivisi
Bir boy daha gömüldü.

Ertelenen bir hayatın varlığına inanarak
Uyudu.

Paylaşın

Hayri Kako Yetik Kimdir? Hayatı, Eserleri

1954 yılında Şanlıurfa’nın Siverek İlçesinde dünyaya gelen Hayri Kako Yetik, Malatya, Antalya, Manisa ve İzmir’de öğretmenlik yaptı. Öğretmenliği sürecinde sürgünler gördü, pek çok soruşturma geçirdi. Yurtdışı görevlendirmesi için yapılan sınavlara sokulmadı.

Haber Merkezi / Aktivist olarak İzmir Barış Girişimi ve İzmir Sanatçılar Platformunun çağrıcıları arasında yer aldı. Değişik ödüllerin seçici kurul üyeliklerinde bulundu. Edebiyatçılar Derneği Genel Merkez Yönetim Kurulu Üyesi, İzmir Temsilcisi olarak İzmir Öykü Günleri ve İzmir Şiir Festivali’nin gerçekleştirilmesine, Ayrım Şiir ve Agora dergilerinde kurucu ve yazı kurulu üyesi olarak katkıda bulundu.

Pen Yazarlar Derneği Türkiye Merkezi İzmir Temsilcisi olarak Uluslararası İzmir Şiir Buluşması’nın hayata geçirilmesinde ve Cumali Seferis Gökyüzü Derneğinin kuruluşunda görev aldı. Çeşitli etkinliklerde, radyo ve televizyon programlarında sanat, edebiyat, felsefe ve siyaset konularında konuşmacı olarak katıldı.

Çeşitli kurumlarda yaratıcı yazarlık dersleri verdi. Kültür, Sanat, Edebiyat dergisinin yayın yönetmenliğini yaptı. SES 2001 Behçet Aysan Şiir Ödülünü aldı. Cumhuriyet, Radikal, Zaman, Birgün, Milliyet gibi gazetelerde ve pek çok dergide kitapları hakkında yazılar yayımlandı.

Hayri K. Yetik’in edebî ürünleri; Siverek’in Sesi, Varlık, Eski, Yazıt, Gösteri, Akköy, Yaratım, Damar, Ünlem, Papirüs, Öteki-siz, Kum, E, Yom, Sanat Edebiyat, Temmuz, Eşik Cini, İnsancıl, Karşı, Broy, Berfin, Kavram Karmaşa, Deng, Öğretmen Dünyası, Akropol, Edebiyat Eleştiri,Pitoresk, İle, Eğitim İş, Lacivert, Bireylikler, Yasak Meyva, Mortaka, Deliler Teknesi, Evrensel, Demokratik Modernite, Kıyı Dili, Üçnokta, Kaşgar, Kurgu Kültür, Kurşunkalem, Üçnokta, Şiirden, Yankı, Gündem, Demokrasi, Birgün, Radikal ve Cumhuriyet Kitap gibi süreli yayınlarda yayımlanmıştır.

Dil ve edebiyat konulu araştırma, inceleme, eleştiri, öykü, deneme ve şiirleri değişik derleme kitaplarda yer almıştır. Hayri K. Yetik’in edebiyatta Ç/alıntı kitabı; edebiyat tarihimizi oluşturan ürünlerin birbirlerine neleri borçlu olduğunu önceden yaşamış kimi yazarların diğerleri üzerinde kalıcı bir etki yaratabildiklerini, Türk edebiyatının örtük dokusunu görebilmemiz açısından metinlerarası bir sorgulama yaptı. (Kaynak: teis.yesevi.edu.tr)

Paylaşın

Hayrettin Geçkin Kimdir? Hayatı, Eserleri

24 Ocak 1956 yılında Artvin’in Şavşat İlçesinde dünyaya gelen Hayrettin Geçkin, ilkokulu Çoraklı Köyü İlkokulu’nda, ortaokulu Şavşat’ta tamamladı. 1974 yılında Artvin İlköğretmen okulunu bitirdi. 1988 yılında Anadolu Üniversitesi’nden mezun oldu.

Haber Merkezi / 2000 yılında Anadolu Üniversitesi’nde Türkçe öğretmenliğini tamamladı. 1974’ten itibaren Samsun, Aydın ve Kocaeli’nde öğretmenlik yaptı. 1999 yılında emekli oldu. Emekli olduktan sonra da çeşitli kurumlarda öğretmenlik yapmayı sürdürdü. Geçkin, üç yıl süreyle Kocaeli Üniversitesi’nde bir süre şiir dersleri verdi.

Kocaeli’nde 5 yıl kadar yayın hayatını sürdürmüş Şehiriçi Dergisi’nde sanattan sorumlu editörlük, yazarlık ve yayın kurulu üyeliği yaptı. Yeni İmece gazetesinde köşe yazıları yayımlandı. Geçkin son 4 yıldır Çanakkale’de yaşamaktadır. Ülke genelinde düzenlenen Türk Şiirinin önemli isimleri Ruşen Hakkı, Enver Gökçe Şiir Ödülleri başta olmak üzere çeşitli şiir yarışmalarında jüri üyeliği yaptı.

Şiir dalında Başaran, Ergin Günçe, Bizim Yunus ve Kemal Özer Ödülleri aldı. Geçkin’in şiirleri, yurtiçi ve yurtdışı pek çok antolojide yer aldı. Şiirleri çeşitli dillere çevrildi. Türk Edebiyat dünyasında 50’den fazla edebiyat ve sanat dergisinde şiir ve şiir üzerine yazılarına yer verildi. Geçkin Türkiye Yazarlar Sendikası üyesidir.

Geçkin’in yayımlanmış biri öykü, 8’i şiir olmak üzere toplam 9 kitabı bulunmaktadır. Bu arada çocuklara yönelik kitaplaşmayı bekleyen dosyaları da mevcuttur.

Hayrettin Geçkin sanat yaşamında kitaplarıyla Başaran Şiir Ödülü, Çağdaş Şair ve Yazarlar Derneği Şiir Ödülü, Bizim Yunus Şiir Ödülü ve son olarak da Çağdaş Türk Şiirinin önemli isimlerinden Kemal Özer anısına düzenlenen 2019 yılı şiir ödülü bulunmaktadır.

Eserleri;

Şiirkondu (1997)
Düş Lekeleri (2001)
Bir Uçurum Arka Çıktı Bana (2004)
Su Vakti (2007)
Beni Nereye Götür (2007)

Ödülleri;

2002 Başaran Şiir ödülü -ikincilik- / “Düş Lekeleri” ile
2008 Ergin Günçe Şiir Ödülü -Övgüye değer – / “Su Vakti” adlı kitabı ile

Paylaşın

Haydar Ergülen Kimdir? Hayatı, Eserleri

14 Ekim 1956 yılında Eskişehir’de dünyaya gelen Haydar Ergülen, ilk ile ortaokulu Eskişehir’de okudu. Ankara Aydınlıkevler Lisesi’ni ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Fakültesi Sosyoloji Bölümünü bitirdi.

Haber Merkezi / Anadolu Üniversitesi İletişim Sanatları Bölümü’nde asistanlık yaptı. Daha sonra İstanbul’da  bir ajansta reklam yazarı olarak çalışmaya başladı. Anadolu Üniversitesi’nde yayımcılık, reklamcılık ve Türk Şiiri dersleri verdi. Radikal gazetesinde köşe yazarlığı yaptı, yazılarına BİRGÜN gazetesinde devam eden Ergülen reklamcılık yapıyor.

İlk şiiri Eskişehir’de Deneme dergisinde “Umur Elkan”, ilk yazısı da aynı yıl Yeni Ortam gazetesinde “Mehmet Can” adıyla yayımlandı. Gösteri dergisinin düzenlediği yarışma ile adını duyuran Ergülen’in Şiirleri; Adam Sanat, Felsefe Dergisi, Gösteri, No, Öküz, Sombahar, Somut, Türk Dili, Varlık, Yaşasın Edebiyat, Yazko Edebiyat, Yusufçuk vb. gibi dergilerde yayımlandı. Arkadaşları ile birlikte Üç Çiçek Dergisi’ni çıkardı, Şiir Atı’nı yayıma hazırladı.

Klasik ve çağdaş şiirimizin birikimlerini bilinçle, ustaca özümsemiş, kuşağının önde gelen şairlerinden biri. Şiirleri kadar denemeleri ve şiir değerlendirmeleri ile ilgi uyandırıyor. Sesi algılarını yer yer yaşam felsefesine dönüştürerek lirizmi bu felsefeye bağlı bir dünyada araması ve işlediği temaları belirleyen tamlamalarıyla dikkati çekti.  Rasyonalite ile ironi arasında salınan duygu durum debisi yüksek şiirler yazıyor.

Eserleri;

Karşılığını Bulamamış Çocuklar (1982)
Sokak Prensesi (1990)
Sırat Şiirleri (1991)
Eskiden Terzi (1995)
Kabareden Emekli Bir Kızkardeş (“Lina Salamandre” adıyla, 1996)
Kırk Şiir ve Bir (1997)
Karton Valiz (1999)
Ölüm Bir Skandal (1999)
Hafıza (“Hafız” adı altında, 1999)
Toplu Şiirleri: Nar (1.cilt, 2000)
Toplu Şiirleri: Hafız ve Semender (2. cilt, 2002)
Keder Gibi Ödünç (2005)
Üzgün Kediler Gazeli (2007)

Deneme;

Haziran, Tekrar (2000)
Üvey Sokak (2005)

Ödülleri;

1981 Gösteri Dergisi Şiir Yarışması İkincilik
1996 Behçet Necatigil Şiir Ödülü
1996 Halil Kocagöz Şiir Ödülü
1998 Orhon Murat Arıburnu  Şiir Ödülü – Cahit Külebi Jüri Özel Ödülü –
1998 Akdeniz Altın Portakal Şiir Ödülü
2005 Dionisos Şiir Ödülü
2005 Cemal Süreya Şiir Ödülü / “Keder Gibi Ödünç” ile
2008 Metin Altıok Şiir Ödülü / “Üzgün Kediler Gazeli” ile

(Kaynak: siirakademisi.com)

Paylaşın

Hayati Baki Kimdir? Hayatı, Eserleri

17 Ağustos 1949 yılında Trabzon’un Tonya İlçesinde dünyaya gelen Hayati Baki, bazı eserlerinde Necati Nesimi adını da kullanıyor. İlkokul, ortaokul ve lise eğitimini Maçka’da tamamladı. Bir süre İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nde okudu.

Haber Merkezi / 1978’de Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünü bitirdi. Okulu bitirdikten sonra bir süre gazetecilik yaptı ve Çevre Müsteşarlığında uzman olarak çalıştı. 1983’te Ankara Üniversitesinde Türk Dili Okutmanı olarak göreve başladı ve buradan 2004’te emekli oldu.

Hayati Baki’nin yazı ve şiirleri, 1969’dan itibaren Yolcular (Vakfıkebir/Trabzon) gazetesi ile Oluşum Öncüler (1975’de yazı kurulu üyeliği), Promete, Kül, Edebiyat ve Eleştiri, Kavram/Kargaşa, Ku, Türk Yurdu, Varlık dergilerinde yayınlandı. Şiirin yanında, hikaye, günlük, eleştiri, deneme, eleştirel deneme türlerinde eserler verdi. Türk romanını başlangıcından bugüne incelemeye çaba gösterdi. Baki, intihar eden ve öldürülen şairleri incelediği iki ciltlik Şiirin Kesik Damarları (1994) adlı kitabıyla bilinmektedir.

Şair ve Otorite Şiir ve Yanılsama (1996) eleştirel deneme kitabında; baba imgesinin, yerel anlamda bir atayı (ceddi), göksel anlamdaysa Tanrı’yı simgelediğini; itaati öngördüğünü ve bunun da bireyin dışlanması anlamına geldiğini anlatan yazar, Şair ve Hakikat: Şairin Zihin Temrinleri (2015) denemesinde; Beşir Fuad’dan Rene Char’a, Behçet Necatigil’den Rilke’ye kadar Türk ve Dünya şiirini / edebiyatını incelemektedir.

“Kritik ilişki şiiri”

bu, bir şiirdir : benim : beynimin
şiiri : hakikatimin ormanında biricik
kasırga, kalbimin magması : dinginlik
şafağının uğultusu : kutsal küfür
allen ginsberg’in amerika’nın kıçına
soktuğu napalm : değil, elbet : bu,
bir şiir : tökezlemeyen hayatın şiiri :
âb-ı hayvânın işareti, hayati’nin
bengisuya kazıdığı şiir, bu :

söyle dilim : sözcükler gösterin :
yılan, iyidir insandan : çiyin üstünde
uyuyan yılandan söz ediyorum, ben :
yılan iyidir : imlemiyorum artık,
kimden iyidir yılan : anlasın
anlağı olan : hemhâlimin dili
anlasın, kuyuda emzirdiğim dil :
düşünsün yaprağın aynasında
güneşin gözlerinden dökülen
gece : esrik ay uyusun dizlerimde :

karangu ışık anlatma : ışık ormanı
dağlar denizi, hayvanlar yurdu :
bırakın, uyusun yılan : çiyin üstünde
kalbimin akarsuyu içinde : benim yılanım :
aklım, ey aklım : bağışla onları, çünkü
narindir hançer yarası : saydam bakışım
böyle diyor : ancak, iyidir öfke : iyi,
iyi gelir kırılgan sesime : hayâlin
ıslığı, ilâcıdır rüzigârlı ruhun :
ışkın aşk olduğunu nerden bilsinler :
müstağnî bir şairin şiirini :

yılan, iyidir insandan : kritik eşiktir, bu. —

“Hayat yaprakları”

ay yaprakları, x

ay vadinin üstünde, izliyor
gölgesini : ırmağın göğsünde(n) :
sağıyor bu kederli aşk
zamanın memesinden ânın sütünü :
ayrılığın ağzında kan.

işte bir insan : her şey
bozuluyor : düşlem, korku imdi,
çıplaklığın yalanı yok : gerçek
rüyâya rastlıyor otların çiyinde :
yorgun bir damla düşüyor içine.

ayak izlerimiz suyun mermerinde
dans ediyor ayla : ayn ve
aynâ : sen, bıldırcın zamanı
ürpertinin kalbi, kaygının ritmi :
gel şöyle, yanıma otur.

ağlama : vadinin üstünde ay.
korkma : ben ırmağım, hakikat.
çok eski amforayım : içinde.
imdiyim : ay şarkıları sensin :
ikimiz kederliysek, bundandır.

ay vadinin üstünde. – – aynâ.

Paylaşın

Haşim Nezihi Okay Kimdir? Hayatı, Eserleri

10 Haziran 1904 yılında Niğde’de dünyaya gelen Haşim Nezihi Okay, 9 Mayıs 1998 yılında İstanbul’da hayatını kaybetti. Kabri Küçükyalı Mezarlığı’ndadır. Çocukluğunu Amasya’da geçirdi. İlköğrenimini Amasya Çöplüce İlkokulu’nda bitirdi. On bir yaşında iken babasını kaybedince, Trabzon’un kurtuluşundan sonra ailesiyle birlikte bu kente yerleşti. Ortaöğrenimini Trabzon Darülmuallimi’nde tamamladı (1924).

Haber Merkezi / Aynı kentte Gazipaşa İlkokulu’nda öğretmen olarak göreve başladı. Daha sonra İzmir’e atandı (1926). İzmir’de görev yaptığı okulun öğretmenleri arasında ünlü şair ve aynı zamanda sonradan milletvekili olacak olan Halil Nihat Boztepe, eğitim bilimleri alanında önemli bir yeri olan Hıfzırrahman Raşit Öymen, Ali Canip Yöntem, Murat Uraz ile Hamamizade İhsan Bey de bulunuyordu.

Haşim Nezihi, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü’nden yeterlik belgesi aldı (1930). Askerliğini İstanbul Yıldız Sarayı’nda tamamladıktan sonra Sinop (1930-33), Zile (1934-37), Develi (1937-42), Bursa (1942-53), Bandırma (1953-66) ortaokul ve liselerinde Türkçe ve edebiyat dersleri verdi. İstanbul Atatürk Kız Lisesi’ndeki edebiyat öğretmenliğinin (1966-69) ardından emekli oldu. Halkbilimine ve halk edebiyatına katkılarından dolayı 1983 yılında İhsan Hınçer Türk Folkloruna Hizmet Ödülü’nü kazandı.

1920-1924 yılları arasında Trabzonlu halk şairi Baba Salim’den (Salim Öğütcen) divan edebiyatı dersleri aldı. Edebiyata şiirler yazarak başladı, 1931’e kadar gazel tarzında şiirler kaleme aldı. İlk şiiri, Giresun’da yayımlanan 1 Haziran 1924 tarihli İzler dergisindeki “Yolcu” şiiridir. Daha sonra yazı ve şiirleri Fikirler, Yücel ve Varlık dergileriyle Hizmet gazetesinde yayımlandı. Bir süre İzmir’de çıkan Fikirler dergisinin yazı işlerini yönetti. 1931’de İzmir’de yayımlanan İzmir’den Sesler (1931) adlı kitapta şiirleriyle yer aldıktan sonra ilk şiir kitabı Akşam Şarkıları’nı (1934) yayımladı. “Akşam Şarkıları” ve “Sevgiler ve Sevgililer” adlı iki bölümden oluşan bu kitapta 39 şiirini bir araya getirdi. “Beşi aruz ve kalanları hece vezni ile olmak üzere birinci kısmı teşkil eden 14 manzumesinde şair, tabiat manzaralarından bilhassa akşam zamanını sonsuz güzelliklerine olan derin bağlılığını inikas ettirirken [yansıtırken]: ‘kıyıda, ovada, yollarda, sularda, denizde, dağlarda, mahallede, gurbette… akşam’ın ince ve birbirinden çok farklı ânâtını [anlarını] canlandırmaya ve bilhassa mahalli renkleri özlü ve işlenmiş bir dille belirtmeye çalışmıştır.”

Haşim Nezihi, bu kitabın neşrinden bir yıl sonra 14 şiirini ve kısa bir piyesini içeren Ilgar (1935) adlı kitabını çıkardı. Ömrümden Yapraklar (1978) ve Atatürk ve İnkılâp Şarkıları (1983) adlı kitaplarında ise son şiirlerini bir araya getirdi. Şiir anlayışı bakımından geleneksel değerlerle beslenen yenilikçi akımlara bağlı kaldı. Bu açıdan Haşim Nezihi’nin şiirlerinin Ömer Bedrettin Uşaklı, Kemalettin Kamu ve Behçet Kemal Çağlar çizgisinde yer aldığını söylemek mümkündür. “Haşim Nezihi (Okay) uzun bir süreçte şiir uğraşmaları içinde aruzla ve hece vezniyle şiirler yazdı. Aruzla çok kolay söyleme gücü vardır. ‘Eski’ şairlerimiz gibi Tanzimat ve Servetifünûn üstadlarına da nazireler söylemiştir. Ayrıca ‘eskiler’ gibi ‘mazmun ve sözlük’e hâkim gazeller, kıt’alar yazmıştır.” “Hece şiirlerinde devrin üslubunu yansıtan Haşim Nezihi, Şeyh Galip ve Yahya Kemal söyleyişlerinin havasını sezdiren aruz şiirlerinden devrinde beğenilen örnekler vermiştir.”

Haşim Nezihi, ömrünün ilerleyen dönemlerinde şiirden uzaklaştı, daha çok âşıkların biyografilerini hazırladı, halk edebiyatı araştırmalarına yöneldi. Âşık edebiyatıyla ilgili yazı ve kitaplarıyla geleneğin eski temsilcilerini gün ışığına çıkarttığı gibi sözlü kaynaklardan yararlanmaya erken dönemlerde başlamış bir araştırmacı olarak, bellek gücünün de yardımıyla, kendisi de bir kaynak kişi konumunu kazandı. (Kaynak: teis.yesevi.edu.tr)

Eserleri;

Akşam Şarkıları (1933)
Ilgar(1935)
Ömrümden Yapraklar(1978)
Sümmani
Seyrani
Dertli
Dadaloğlu
Köroğlu-Dadaloğlu

Paylaşın

Hasan Öztoprak Kimdir? Hayatı, Eserleri

17 Aralık 1957 İstanbul’da dünyaya gelen Hasan Öztoprak, İstanbul’da Tarık Us İlkokulu (1964-1969), Ahmet Rasim Ortaokulu (1969-1972) ve Fatih Vatan Lisesi (1972-1976)’de okuduktan sonra 1976’da girdiği Marmara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Kamu Yönetimi bölümünden 1982’de mezun oldu.

Haber Merkezi / Gendaş Yayınları (1989-2002), İnkılâp Yayınları (2003-2006), Dharma Yayınları (2006-2007) gibi yayın organlarında idarecilik ve editörlük yaptı. 1989’da İblis Dergisi’nin kuruculuğunu ve yayın kurulu üyeliğini, 1990’da Düşler Dergisi’nin kuruculuğunu, 1996’da Göçebe Dergisi’nin kuruculuğunu ve yayın kurulu üyeliğini, 1999’da E Dergisi’nin kuruculuğu, yayın direktörlüğünü ve editörlüğünü yaptı.

Öztoprak’ın şiire ilgisi gençlik yıllarında başladı. Turgut Uyar, Rilke, Orhan Pamuk, Virginia Woolf gibi şair ve yazarların yanında Jean Baudrillard ve Cioran gibi filozofların etkisinde kaldı. İlk şiirleri 1984’te Hasan Sabri mahlasıyla Yönelişler dergisinde yayımlandı. İlk eseri ise 1991’de yayımlanan O Hayalle Kal adlı şiir kitabıdır.

Şairliği aşkın bir ruh hâli gibi gören Öztoprak, şairi içine doğduğu dünyaya ait kültürel alışkanlıkları terk edip, kendi doğasının derinliğini ve mahremiyetini keşfe çıkmış bir kişi olarak tanımlar. Şiirlerinde de bu doğrultuda gerek toplumsal bir meseleyi dile getirirken gerekse doğal bir atmosferi betimlerken aslında kendi iç dünyasından izlenimler sunar.

Şiirlerinin imajinatif yapısında sürrealizm, dışavurumculuk ve büyülü gerçekçilik akımlarının etkisi vardır. Bu bakımdan zaman zaman şiir dilinde imge ve simgelere ağırlık verdiği görülür. Toplumsal meseleleri ele aldığı şiirlerde ise olay ve olgular toplumcu gerçekçi anlayış çerçevesinde eleştirel bir yapıda ele alınmıştır.

Roman türünde de eserler veren Öztoprak’ın, romanlarının arka planını Türkiye’nin siyasal ve toplumsal yapısı oluşturur. Romanlarında çoğunlukla psikolojik bir fenomen olarak insanın yalnızlaşması ve özgürlük arayışı işlenir. Bireysel ve toplumsal konuların iç içe geçtiği romanlarda toplumsal özgürleşmenin yolunun bireysel özgürleşmekten geçtiği derin yapısı hâkimdir. Şiir ve romanlarının ortak yönü ise her ikisinin de ilham kaynağının İstanbul olmasıdır.

Eserleri;

O Hayalle Kal ( 1991)
Sanırım Hiçbirimizin Farkedemediği Bir Sarsıntı Oldu (1993)
Ağıtlar (1996)
Ey Aşkı Anlayanlar (1999).

Paylaşın

Hasan İzzettin Dinamo Kimdir? Hayatı, Eserleri

1909 yılında Trabzon’un Akçaabat İlçesinde dünyaya gelen Hasan İzzettin Dinamo, 20 Haziran 1989’da İstanbul’da hayatını kaybetti. Sivas İlköğretim okulunu bitirdi. Malatya ve Adıyaman’da iki yıl öğretmenlik yaptı.

Haber Merkezi / Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İş Bölümü’ne girdi. Son sınıfta öğrenciyken yasadışı siyasi eylemlere katılmakla suçlanıp tutuklandı ve 4 yıla hüküm giydi. Üniversite eğitimini tamamlayamadı. Cezaevinden çıktıktan sonra askere alındı. Askerliği sırasında şiirleri nedeniyle suçlandı.

Sıkıyönetim mahkemesi tarafından bir yıl hapse mahkum edildi. Cezaevinden çıktıktan sonra fotoğrafçılık yaptı. Takma isimlerle görgü ve çocuk kitapları yazdı. 6-7 Eylül olaylarının ardından bir kez daha tutuklandı. 6 ay cezaevinde kaldı ve “suçsuz” bulunup salıverildi.  Yaşamını, çeviriler yaparak ve özel dersler vererek kazandı.

İlk şiiri 1925 yılında Giresun’da çıkan ‘İzler’ dergisinde yayımlandı. İlk şiir ve düzyazılarından bir kısmını, iki arkadaşıyla birlikte Adsız Kitap isimli kitapta derledi (1931). Başlangıçta hece ölçüsü ile Faruk Nafiz Çamlıbel etkisinde şiirler yazan Dinamo, Nazım Hikmet şiiri ile karşılaşınca serbest ölçüyle toplumsal konuları işlemeye yöneldi. Üretken bir edebiyat işçisidir.

Eserleri;

Şiir:

Deniz Feneri (1937
Karacaahmet Senfonisi (1960)
Özgürlük Türküsü (1971)
Mapushanemden Şiirler (1974)
Sürgün Şiirleri (1975)
Gecekondumdan Şiirler (1976)
Çoban Şiirleri (1982),
Nazım’dan Meltemler (1989)
Tuyuğlar (1990).

Roman;

Kutsal İsyan (sekiz cilt, 1966-1968)
Ateş Yılları (1968)
Savaş ve Açlar (1968)
Kutsal Barış (yedi
cilt, 1972-1976)
Öksüz Musa (1973)
Musa’nın Mapushanesi (1974)
Koyun Baba (1976)
Musa’nın Gecekondusu (1976)
Açlık (1982), Türk Kelebeği (1081)
Adalet Sıtması (1983)
Anadolu’da Bir Yunan Askeri (1988).

Öykü;

Savaşta Çocuklar (1981).

Anı;

6-7 Eylül Kasırgası (1971),
2.Dünya Savaşı’ndan Edebiyat Anıları (1984)
TKP ve Aydınlar (1989)

Ödülleri; 1977 Orhan Kemal Roman Armağanı / Kutsal Barış ile

(Kaynak: siirakademisi.com)

Paylaşın

Fenerbahçe, 3 Maçlık Galibiyet Hasretine Son Verdi

Süper Lig’in 19. haftasında Fenerbahçe ile Yeni Malatyaspor, Şükrü Saracoğlu’nda karşı karşıya geldi. Yaşar Kemal Uğurlu’nun yönettiği karşılaşmadan Fenerbahçe, 2-0 galip ayrılarak  3 maçlık galibiyet hasretine son verdi.

Haber Merkezi / Fenerbahçe’ye galibiyeti getiren golleri 10. dakikada Novak ve 73. dakikada Pelkas kaydetti. Bu sonucun ardından Fenerbahçe 32 puanla 4. sıraya yükseldi. Yeni Malatyaspor ise 15 puanda kalarak son sıraya geriledi.

Ligin 20. haftasında Fenerbahçe, sahasında Adana Demirspor’u konuk edecek. Yeni Malatyaspor ise Trabzonspor deplasmanına çıkacak.

Karşılaşmadan dakikalar;

10. dakikada Mert Hakan Yandaş’ın ceza yayının sağ tarafından savunma arkasına pasında ceza sahası içi solunda topu alan Filip Novak’ın vuruşunda top ağlarla buluştu (1-0).  15. dakikada gelişen Yeni Malatyaspor atağında Semih Kaya’nın sağdan ortasında Adem Büyük’ün penaltı noktası civarından volesinde meşin yuvarlak üstten auta çıktı.

26. dakikada Fenerbahçe’nin sağ kanattan gelişen atağında Osayi-Samuel’in ortasında, seken top Serdar Dursun’un önünde kaldı. Serdar Dursun ceza sahası içerisinde vuruşunu yaptı, Yeni Malatyaspor savunması araya girerek topun kaleye gitmesine izin vermedi. 36. dakikada İrfan Can Kahveci’nin ara pasında ceza sahası içi sağ çaprazında topla buluşan Bright Osayi-Samuel’in son çizgiye yakın bir noktada dar açıdan çıkardığı şutta meşin yuvarlak, kaleci Ertaç Özbir’de kaldı.

30. dakikada İrfan Can Kahveci ceza sahası dışından şansını denedi. Top üstten dışarı çıktı. 32. dakikada Mustafa Eskihellaç ceza sahasında kaleyi karşısına alır almaz şutunu gönderdi, kaleci Berke topu kontrol etti. 40. dakikada Mert Hakan’ın ceza sahası dışından kaleye gönderdiği şutta, savunmaya çarpan top yan ağlarda kaldı.

53. dakikada Fenerbahçe Serdar Dursun’la topu ağlara gönderdi. Ancak ofsayt gerekçesi ile gol yine geçerlilik kazanmadı. 61. dakikada sağ kanattan kullanılan serbest vuruşta ceza sahası içinde Wallace’ın kafa vuruşunda meşin yuvarlak kalenin yanından dışarıya gitti. 69. dakikada Mert Hakan Yandaş’ın ceza yayından şutunda meşin yuvarlak kaleci Ertaç Özbir’de kaldı.

Fenerbahçe 73. dakikada Pelkas’ın golüyle skoru 2-0’a getirdi. Orta alandan etkili paslarla çıkan Fenerbahçe’de Savunma arkasında topu alan Pelkas ceza alanına girdi ve uzak köşeye şutunda topu ağlara gönderdi. 78. dakikada Fenerbahçe’de Miha Zajc uzaklardan kaleyi denedi. Top üstten auta çıktı. 87. dakikada Miha Zajc’ın pasında ceza sahası içi sol tarafında topla buluşan Dimitrios Pelkas’in çaprazdan vuruşunda meşin yuvarlak kaleci Ertaç Özbir’de kaldı.

Stat: Şükrü Saracoğlu

Hakemler: Yaşar Kemal Uğurlu, Ceyhun Sesigüzel, Serkan Çimen

Fenerbahçe: Berke Özer, Bright Osayi-Samuel, Kim Min-jae (Marcel Tisserand dk. 80), Attila Szalai, Filip Novak, Jose Sosa, Miguel Crespo (Miha Zajc dk. 68), İrfan Can Kahveci (Dimitrios Pelkas dk. 58), Mert Hakan Yandaş, Mesut Özil (Nazım Sangare dk. 80), Serdar Dursun (Enner Valencia dk. 68)

Yeni Malatyaspor: Ertaç Özbir, Semih Kaya, Sadık Çiftpınar, Wallace, Oussama Haddadi (Haqi Osman dk. 81), Ndong, Rayane Aabid (Mallan dk. 70), Mustafa Eskihellaç, Mounir Chouiar, Adem Büyük (Karim Hafez dk. 81), Benjamin Tetteh

Goller: Filip Novak (dk. 10), Dimitrios Pelkas (dk. 73) (Fenerbahçe)

Paylaşın