Azad Ziya Eren kimdir?

27 Ekim 1976 yılında Diyarbakır’ın Kulp İlçesi’nde dünyaya gelen Azad Ziya Eren, İlköğrenimini Çorum’da, orta öğrenimini Gaziantep’te, liseyi Diyarbakır’da okudu. Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi Biyoloji Öğretmenliği Bölümünden mezun oldu. Mardin’in Mazıdağı ilçesi Sakızlıdağ köyünde ve Diyarbakır’da öğretmenlik yaptı.

Haber Merkezi / Çorba Kültür Edebiyat dergisinin yayın yönetmenliğini yaptı. Kültür sanat politikaları üzerine makaleleri Avrupa Birliği Yayınlarında yayımlandı. Kent monografileri (Mardin, Diyarbakır ve Paris) yazdı. Uluslararası konferanslara ve kitap fuarlarına, okumalar ve Avrupa’da résidence programlarına katıldı. Başta Portekiz (Lizbon), Amerika (San Francisco) ve Fransa (Paris) olmak üzere birçok ülkede şiir festivallerine ve eleştiri üzerine konferanslara çağrıldı.

Türkiye’de “Le Tour de France en 80 Jours” fotoğraf sergisi, Fransa’da “La Nudité et la Poésie” resim sergilerini açtı. Almanya ve Fransa’da şiir atölyelerine ve turnelerine katıldı. Yapıtları Fransızca, İngilizce, Almanca, Kürtçe, Arapça, Süryanice ve Ermenice dillerine çevrildi; Ortadoğu ve Avrupa’da yayımlandı. 2009’da Metin Altıok Şiir Ödülü’ne değer görüldü. Pitoresk Sanat (2005) ve Palto Sanat (2009) dergilerini kurdu. Evli ve iki .ocuk babası olan Azad Ziya Eren hâlen Diyarbakır’da yaşamakta ve çalışmalarını burada sürdürmektedir.

Yazı hayatına şiirle başlayan Azad Ziya Eren 2000’li yıllardaki etkinliği ile ön plana çıkmış bir şairdir. İlk şiiri 1997 yılında yayımlanmış ve bu tarihten sonraki şiir, deneme, araştırma, anlatı, plastik sanat çözümleme ve eleştirilerini; kitap-lık, Özgür Edebiyat, No Edebiyat, Yasak Meyve, E Kültür Edebiyat, Evrensel Kültür, Üç Nokta, İle, Kül, Güney, Berfin Bahar, Ağır Ol Bay Düzyazı, Çorba Kültür Edebiyat, Radikal Kitap, Cumhuriyet Kitap, Evrensel Kitap, Birgün Kitap ve Akşam-lık gibi süreli yayınlarda yayımlamayı sürdürmüştür. İlk şiirlerini Karen Sarı Papatya Dağları (1999) adlı kitabında toplamıştır.

Bunu izleyen Ars Reguiem (2008) ve Bırakılma Koridoru (2008) ile şair, Metin Altıok Şiir Ödülü’nü kazanmıştır. Daha sonra yayımlanan Özenle Unutulmuş Parçalar (2009) kendini bir zorluk içinden çağıran, kışkırtan bir kitaptır. Metin Altıok Şiir Ödülü’nü kazanıp dikkat çeken şair için Haydar Ergülen “Bir Kuşak kapsamında değerlendirilemeyecek yoğunlukta bir edebiyat-sanat adamı ve bir şair. Yalnızca Türkçe şiire değil, dünya şiirini de açıklığını belli eden şiirleri, onun bütün okumaları ve etkilenmeleri erken bir ustalıkla özümseyip dönüştürerek, buradan Azad Ziya Eren’e özgü bir şiirle çıkmasının eşsiz örnekleri; Mitolojinin, söylencelerin içinden geçerek süren yolculuğunda Azad Ziya, bir nesneler müzesinden topladıklarını doğal tarihle buluşturuyor, şiiriyle can veriyor âdeta.” değerlendirmesini yapmıştır.

Destansı bir üsluba sahip olan Azad Ziya Eren şiirinde yaşadığı coğrafyanın izleri bulunmaktadır. Bu durum Davud’un Kuşları (2015)’nda belirgin biçimde göze çarpar. “Hüzünlü Mavi”, “Kalb’ler Yukarı”, “Süleyman Düğümü”, “Mısır Aynası”. adlı dört bölümden oluşan kitapta şair, kutsal metinlere ve kişilere göndermelerde bulunarak Ortadoğu coğrafyasının ruhunu yansıtır.

Kayıran, şairin Enis Batur’dan poetik ve estetik yönüyle, Ece Ayhan’dan ise sözdizimi tekniği yönüyle etkilendiğine vurgu yaparak Davud’un Kuşları (2015) adlı şiir kitabı ekseninde onu şu cümlelerle değerlendirmiştir: “Kendi poetik çizgisini ve okurunu bulmuş bir şairler arasında bugün. Yeni kitabı Davud’un Kuşları ile kendi şiirini derinleştiriyor. Doğulu bir ritim ve Batılı bir tınlama aynı şiirlerde. Bugün bir Azad Ziya Eren şiirinden söz edebiliriz, nicel birikimden dolayı değil kuşkusuz.” Şiirleri Fransızca, İngilizce, Kürtçe ve Arapça gibi dillere çevrilmiştir. Şiir dışında deneme ve günlük türünde de eserler veren Eren, Mardin’in bir dağ köyünde görev yaparken tuttuğu günlükleri Sakızköy Günceleri (2004) adıyla kitaplaştırmıştır. (Kaynak: teis.yesevi.edu.tr)

Paylaşın

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir